GESTÃO DE PESSOAS E CULTURA ORGANIZACIONAL NOS RESULTADOS DA EMPRESA
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Data
2024-11-06
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Resumo
To establish values and beliefs, companies create organizational culture. It can be in an elaborate way to express to customers the way it understands would be correct and of good character, or in an involuntary way, adding characteristics, mainly of the owners and even of employees, suppliers and customers. This generates a designed culture, with important factors that add value, making a strong organizational culture. Based on this information, the objective of this work was to investigate how the characteristics of an organizational culture can impact companies, whether in the provision of services, the sale of products, functionality results and the impact it generates on stackholders. The methodology used was a literature review for conceptual basis and understanding of the main factors involving organizational culture, followed by field research to determine brief knowledge of organizational culture and the impact that organizational culture has in relation to the activities of employees. employees, and what is the reflection and influence on their view of it in the professional context, the research was carried out through a questionnaire containing 8 (eight) questions related to organizational culture prepared in Google Forms, where participants were selected randomly, without distinction of age group or sector in which you work professionally. The results of the research confirmed that, even without having extensive knowledge of organizational culture, people were able to understand, through a short summary, how important the company's organizational culture is and made relationships with the impact it causes on the company's activities, even analyzing some characteristics that could be changed to help some processes. In this way, strengthening tactics for exploring concepts and applying them in the work environment used to create an organizational culture are of paramount importance to having an organization in order and that can aggregate the company's results, managing to keep it constantly evolving and without stagnating. transforming it into something as important as other strategies that companies adopt in sales, marketing or financial management.
Descrição
Para estabelecer valores e crenças, as empresas criam a cultura organizacional. Ela pode ser de maneira elaborada, para expressar aos clientes a maneira que ela entende que seria correto e de bom caráter, ou de maneira involuntária, agregando características, principalmente dos proprietários e, até mesmo, de colaboradores, fornecedores e clientes. Isso gera uma cultura projetada, com fatores importantes e que agregam valor, tornando uma cultura organizacional forte. A partir destas informações, o objetivo deste trabalho foi investigar quanto as características de uma cultura organizacional podem impactar nas empresas, seja na prestação de serviços, na venda de produtos, nos resultados de funcionalidade e o impacto que gera nos stackholders. A metodologia utilizada foi revisão de literatura para embasamento conceitual e compreensão dos principais fatores que envolvem a cultura organizacional, na sequência fora aplicada uma pesquisa de campo para determinar o conhecimento breve de cultura organizacional e o impacto que a cultura organizacional tem em relação as atividades dos colaboradores, e qual o reflexo e influência sobre a sua visão dela no contexto profissional, a pesquisa foi realizada através de um questionário contendo 8 (oito) perguntas relacionadas a cultura organizacional elaboradas no Google Forms, onde os participantes foram selecionados de forma aleatória, sem distinção de faixa etária ou setor em que atua profissionalmente. Os resultados com a pesquisa confirmaram que, mesmo não tendo um conhecimento amplo de cultura organizacional, as pessoas conseguiram entender, através de um pequeno resumo, o quão importante é a cultura organizacional da empresa e fizeram relações dos impactos que ela causa nas atividades da empresa, até mesmo analisando algumas características que poderiam ser mudadas para auxiliar alguns processos. Desta forma, fortalecer táticas de exploração de conceitos e aplicação em ambiente de trabalho usadas para criar uma cultura organizacional são de suma importância para ter uma organização em ordem e que possa agregar os resultados da empresa, conseguindo mantê-la em constante evolução e sem estagnar, transformando-a em algo tão importante quanto outras as estratégias que as empresas adotam em vendas, em marketing ou em gestão financeira.
Palavras-chave
gestão de pessoas, cultura organizacional, clientes.